2024-09-01

Smålands Gilles sommarresa 2024

Årets sommarresa gick av stapeln lördagen den 21 augusti.

I år gick resan till Unnaryd och bygden som Smålandsstugan kommer ifrån. Thomas Norberg körde som vanligt bussen och vi startade kl 07:30 från Clarion Post Hotell. Vi var 28 stycken som deltog på resan.

Ordförande Kenth Jendhammar hälsade alla välkomna och informerade om den förestående resan. Kenth berättade historien om Smålandsstugan och flytten till Slottsskogen 1905. Vårt första stopp blev förmiddagsfika på Kvibille Gästgivargård. Ägaren Anders Emauelsson berättade om historiken bakom Kvibille Gästgiveri.

Förutom en god frukost fick vi även möjlighet att köpa ost producerat av Kvibille. Stina delade ut en karamellstrut och en dricka till deltagarna.

Efter förmiddagsfikat fortsatte vi resan till Nissaryd. På vägen berättade Stina om Abraham Sjögren och hans stora betydelse för Smålands Gille.

I Nissaryd blev det en guidad visning av vår lokalguide Bertil Holmén. Han bjöd in oss till sitt privata arkiv. Han hade mycket att berätta om livet i Nissaryd med omnejd. Vi delade upp oss i två grupper. Kenth J berättade om Gustaf Fager, en kraftkarl från trakten. Ni har nog sett hans stövlar av storlek 51 i stugan.

På vägen till Nissaryd körde vi förbi Nissaryds Skans, en befästning som Gustav Vasa förstärkte på 1540-talet. En rad historiska händelser har inträffat vid och omkring denna anläggning.

Från Nissaryd åkte vi vidare till Långaryds kyrka där vi la ner en hälsning från Smålands Gille i Göteborg på Abraham Sjögrens grav. Vi tittade även in i det lilla hembygdsmuseet Tiondeboden.

På väg till lunchen på Alebo Pensionat i Unnaryd stannade vi till i Bästås där Abraham Sjögren bodde vid tiden för Smålandsstugans flytt till Slottsskogen. Vi besökte även Skubbhult och den plats där Smålandsstugan stod när Abraham Sjögren köpte den åt Gillet. Vi passerade även Gullanabba där stugan enligt många ortsbor har uppfördes och senare flyttades till Skubbhult.

Lunchen intog vi på Alebo Pensionat. En utsökt lunch som alla uppskattade. Vi bjöds på schnitzel med tillbehör.

Unnaryds bonadsmuseum

Vi avslutade sommarresan på Unnaryds bonadsmuseum och hembygdspark. Vi förvarar åtta av våra bonader i detta museum. Sören Kabell, ansvarig för museet sedan starten i mitten av 1980-talet, berättade om tillkomsten av bonadsmåleriet och historien om denna konstart. Dessutom startade Sören den berömda vadmalsstampen och berättade om hur den användes en gång i tiden.

Därefter vände vi kosan hemåt mot Göteborg. Kenth Allansson ledde en Smålandsquiz. Det förstärkta eftermiddagskaffet serverades vid Kroksjöns Fiskecamp i Tranemo.

På hemvägen redovisades resultatet av resans Smålandsquiz. Christer Dahlqvist segrade. På andra och tredje plats kom Sven Wallerstedt och Stellan Björkman. Carl-David Sandberg kom på fjärde plats. 15 poäng hade samtliga så skiljefrågan fick avgöra placeringarna.

Befolkningsmängden i de tre småländska länen 20240331. Rätt svar 818 315.

Vi kom tillbaka till Göteborg vid 20-tiden. En heldag i Smålandsstugans hemtrakter hade bjudit på intressanta besök och en trevlig dag med glada medlemmar från Smålands Gille.